пʼятниця, 20 жовтня 2017 р.

Тема уроку. Розділові знаки між частинами складносурядного речення.
Мета: поглибити знання учнів про складносурядні речення, формувати
            вміння правильно розставляти розділові знаки та інтонувати
           складносурядні речення; розвивати творчі вміння моделювати
           складносурядні речення, використовувати їх в усному й писемному
           мовленні, спонукати виявляти ініціативність і самостійність, сприяти
           самореалізації творчого мислення; виховувати повагу до
           загальнолюдських моральних цінностей.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Обладнання: таблиця «Розділові знаки в складносурядному реченні»
Раз добром нагріте серце
вік не прохолоне…

                       Т.Г.Шевченко
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
§  Прочитайте слова, записані на дошці.
§  Назвіть ключове слово. (Добро).
§  Антонім до слова добро. (Зло)
§  Чому саме людське серце, на вашу думку, містить у собі ці два антиподи, дві протилежності?
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку
Прочитайте та обдумайте завдання уроку, виділіть серед них те, що вам уже частково відоме, що невідоме. Запишіть, що ви очікуєте від уроку. «Картка очікування (Додаток 1 до уроку № 3)
ІV. Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу
1.     Робота в групах. Опрацювання теоретичного матеріалу. Скласти за таблицею розповідь «Розділові знаки в складносурядному реченні»
Кома
Кома не ставиться
Тире
Крапка з комою
Здебільшого між частинами складносурядного речення ставимо кому
Між двома частинами складносурядного речення, з’єднаними одиничним сполучником і(й),та( в значенні і), або, чи
Якщо обидві частини виражають причинно- наслідкові відношення, різке протиставлення або швидку зміну подій
Між ускладненими або далекими за змістом частинами складносурядного речення
То вітерець дихне по ниві, то коник в житі засюрчить, то бджілка радісно з добутком, злетівши з квітки задзижчить (Л.Глібов)
На річці бухикнуло весло та злякано пискнув кулик (М. Стельмах). Чого світання так ясніють в полі і ген сріблиться пісенька дзвінка?
Чужих два слова в пісні буде – і пісня вся тоді чужа! (Д. Павличко). Ще мить – і сад загубить пишну вроду ( Д. Луценко).
Усе зраділо, стрічаючи день; і день зрадів, розцвітаючи, ясний, теплий, погожий (Панас Мирний)

2.     Лінгвістичне дослідження. Записати речення, підкреслити в кожному граматичні основи. Пояснити розділові знаки.
1. Я принесу тобі свою надію і подарую смуток і біду.  2. Ми ростемо у височінь,і правда наша кривду поборола.  3. Добро пам’ятається довго, а зло – ще довше. 4. Або не сокіл я, або спалила мені неволя крила. 5. Доброта – це наче руки мами, і на них тримається життя.
Дослідити, чи всі речення є складносурядними. Свою відповідь аргументувати.
V. Виконання системи практичних завдань, спрямованих на формування пунктуаційних умінь
1. Пунктуаційний практикум. Записати речення, розставляючи розділові знаки. З’ясувати, у яких реченнях можна здійснити заміну сполучників синонімічними. Зробити синтаксичний розбір  8 речення.
1. Нове століття вже на видноколі  і час новітню створює красу. 2. Наука  вчить багато а життя  ще більше. 3. Несімо правди непогасний стяг і кривда в нашу долю не поцілить. 4. Хай наше слово не вмирає і наша правда хай живе. 5. Життя іде і все без коректур і час летить не стишує галопу. 6. Без слова немає обнови і часу мертвіє відлік. 7. Проходять покоління по землі та кожне творчий слід свій залишає. 8. Плекаймо вміння віддавати любов тепло зустрічний крок і завжди будемо багаті в щедрості серця і думок. 9. Зі мною друг і знов душа розкрита на чисте все на світле на живе.
2. Робота в парах. Скласти  й  розіграти діалог на тему "Робити добро дурням — все одно, що підливати воду в море" (Сервантес). Чи поділяєте ви цю думку?  Використати  складносурядні речення.
3. Творче моделювання. Скласти  складносурядні речення за схемами на тему «Доброта й милосердя врятують світ». Пояснити розділові знаки.
1.     [  ] , і [  ]
2.      То [  ] , то [  ]
3.     [  ] , але [  ]
4.      Не тільки [  ] , а й [  ]
5.     [  ] , та й [  ]
Зробити синонімічну заміну сполучників. З’ясувати стилістичну функцію змодельованих речень.
VІ. Систематизація й узагальнення знань учнів з теми
Скласти зв’язну розповідь про складносурядне речення, смислові зв’язки та розділові знаки між його частинами.
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
Робота з картками очікувань
§  Учні ставлять  +  навпроти  завдання, якщо вважають його виконаним.
§  Висловлюють власні враження від уроку та власних досягнень.
§  Самооцінювання.
«Монолог добра»
Я – добро.
Я живу…
Я мрію…
Я роблю…
Я знаю…
Я бажаю…
Учитель. Які ж головні цінності в людському житті? Людське серце – джерело життя як у прямому, так і в переносному значенні. Від того, чим воно наповнене, залежить наше життя. Давайте разом поміркуємо, що б ви хотіли помістити у свої серця. (Вчитель прикріплює на дошці (чи плакаті)  “сердечко”).
Давайте наповнимо його краплина по краплині  тим добрим, що робить людину духовно багатою, життєрадісною.

Тож ніколи не забувайте робити добро. І нехай вогник добра, любові, милосердя зігріває вас усе життя. Нехай добрими й милосердними будуть наші серця!

Творіть добро – і буде осяйним
Усе життя і день ваш кожен – гожим
Живіть щодня в ладу зі словом Божим.
Творіть добро і опікуйтесь ним.
Даруйте іншим радощі свої,
Сприймайте болі інших, наче власні,
і буде небо ваших мрій прекрасним,
Мов цвіт троянд і щебет солов’їв.
Творіть добро, цей Божий заповіт
Віддайте в спадок, як беззастережність.
Краса душі, душевна ваша щедрість,
Хоч би там що — таки врятує світ.
VІІІ. Домашнє завдання
Підготувати лінгвістичне повідомлення про складносурядне речення.
1 варіант. Вправа з підручника (поставити пропущені розділові знаки).
2 варіант. Написати  есе «Добро починається з людського доброго серця»

Немає коментарів:

Дописати коментар

Ми йдемо в 10 клас