8 клас

Урок української мови у 8 класі

Тема. ЗВЕРТАННЯ НЕПОШИРЕНІ Й ПОШИРЕНІ.
Мета:  поглибити знання восьмикласників про звертання, їх стилістичну роль у мовленні;
             розвивати вміння виділяти в реченнях непоширені й поширені звертання, правильно
             інтонувати речення зі звертаннями; формувати загальнопізнавальні вміння 
             визначати спосіб морфологічного вираження звертань; удосконалювати творчі 
             вміння складати речення із звертаннями за опорними словами, за моделями, 
             використовувати звертання в усному та писемному мовленні; виховувати любов і 
             пошану до рідної мови, близьких людей
Тип уроку:  урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
Обладнання: підручник,  ілюстрація дівчини-українки, таблиці, наліпки-метелики
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Хто не любить своєї рідної мови,
солодких святих звуків свого дитинства,
не заслуговує на ім'я людини.
Й.-Ґ.Гердер

Звертання щире, душевне, щедре-
Василю, Павле, Іване, Петре!
І так сердечно, і так ласкаво-
Наталю, Лесю, а чи Любаво!
До зборів, сходинки відкрито й радо-
чи товариство, а чи громадо!
А найсвятіше душа приємле-
моя Вкраїно, кохана земле,
ти, сивий Дніпре, і ти, Дунаю,-
миліших серцю звертань не знаю.
Вчитель. Яке враження справила на вас ця поезія?
(Ця поезія незвична й оригінальна, відчувається піднесено-емоційний стан душі автора. Поет говорить про красу мовлення,  мелодійне звучання, стилістичну виразність, що досягається за допомогою звертань.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ МОТИВАЦІЙНИХ РЕЗЕРВІВ ЗА 5 – Й КЛАС ІЗ ТЕМИ.
Вчитель. Ця тема вам уже відома. І ви самі могли б усе пояснити. Не вірите? Переконайтесь!
Працюємо в парах. Усно складемо міні-діалоги:
1) зверніться до сусіда по парті, похваліть за добрий вчинок чи порадійте його успіхам;
2) зверніться до сусіда по парті, підтримайте після невдачі на уроці чи втрати цінної речі.
Пам'ятайте: ніщо так не тішить вухо людини, як її власне ім'я.
Вчитель. Пригадайте з уроків української мови за 5 клас, що називається звертанням. Чим відрізняються звертання від інших членів речення? У якому відмінку вживаються звертання?

V. ПОВТОРЕННЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ  ТЕОРЕТИЧНИХ ПОЛОЖЕНЬ З ТЕМИ
1. Робота з теоретичним матеріалом за підручником.  Зіставити свої висновки із теоретичним матеріалом.
Учні опрацьовують теоретичний матеріал.
«Позначки»
« + » - відома інформація;
« - » - нове;
«? » - незрозуміле;
«! » - що здивувало.
2. Метод « Думай ». Розповісти про звертання за опорною схемою.

VІ. УСВІДОМЛЕННЯ ТЕОРЕТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ В ПРОЦЕСІ ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАВДАНЬ ТВОРЧОГО ХАРАКТЕРУ
1.      Запишіть речення, підкресліть звертання і визначте, якими частинами мови вони виражені. Дослідіть, чи виступає звертання членом речення.
Навчи мене, поезіє, терпіння. Я житиму і все переживу. (Л. Перв.)
І ти, білолиций, по синьому морю вийдеш погулять. (Т. Шевч.)
Глянь, моя мила, зорі повисли над Дніпром. (А. Мал.)

2.      Вкажіть поширені та непоширені звертання. Пояснити особливості інтонації кожного речення.     Індивідуальне завдання (учень виконує біля дошки) Зробити синтаксичний розбір другого речення.
Ти постаєш в ясній обнові, як пісня линеш, рідне слово.
Ти наше диво калинове, кохана материнська мово!
О мово рідна, їй гаряче віддав я серце недарма.
Мово моя! Я тебе захищаю й люблю. Мамо-мово, не плач, не журись, твоїй пісні віддам своє слово. Відроджуйся і розквітай, рідна мово.

3.      Метод дослідження.
Дайте відповідь на запитання: які закінчення мають звертання у Кл.в.? (за допомогою карток діти відповідають)
Завдання: утворіть від імен учнів звертання.
1) Володя, Катя, Василь, Андрій ( -ю).
2) Микола, Ніна, Галина, Саша ( -о ).
3) Вікторія, Лідія, Надія, Софія ( -є).
4) Марко, Вадик, Василько, Сергійко ( -у).
5) Петро, Максим, Едуард, Богдан ( -е).

2.      Іменники поставте у формі кличного відмінку й запишіть у три колонки: 1) із закінченням –е; 2) із закінченням –у, -ю; 3) із закінченням –о.
Сестриця, чайка, вовк, Уляна,вчитель, охоронниця, жінка, Андрій, їжак, дядько, хлопець. Інна.
З перших букв написаних іменників прочитаєте пропущені слова у вислові давньоримського байкаря Федра «…   …  не бачимо, …а помічаємо відразу».

3.      Метод « Розумовий штурм » ( індивідуальні завдання)
Перебудувати речення так, щоб підмети стали звертаннями. Схарактеризувати речення за метою висловлювання. Виділити граматичні основи.
* Діти не повинні відповідати образою на образу.
* Школярі дотримуються правил дорожнього руху.
* Люди оберігають навколишнє середовище.
* Восьмикласники цікавляться новинами художньої літератури.
* Учні старанно готуються до уроків.

4.      Творче конструювання
Записати речення так, щоб воно відповідало поданим схемам.
* Сергій не втрачав віри в себе і не піддавався розпачу.
О, ………… .
О! ………… .
........, О, ……… .
…………, О.
7. Метод спостереження. Чи можуть займенники ти, ви вживатися в ролі звертань?
- Так. У розмовному мовленні задля вираження різкості, зневаги, грубості: Ей ви, куди йдете? Ти, чого смієшся?
Однією з ознак вихованості споконвіку вважають уміння дотримуватись норм етикету. Неабияке значення має мовний етикет.
- Що таке етикет?
(Відповіді учнів).
Слово «етикет» походить із французької мови і означає «ярлик», «етикетка», а з ХVII ст. – «церемоніал». У сучасній українській мові це слово означає установлені норми поведінки й правила ввічливості в якому-небудь товаристві.
Які ви знаєте правила етикету?
Що таке мовний етикет?
8.      Учнівські повідомлення
1.    На форму вибору звертання значний вплив мають національні традиції.
Найбагатші в Україні, звичайно, родинні та інтимні звертання. Вони передають усю задушевність, сердечність та красу спілкування. Тут багато здрібніло-пестливих форм, складних форм, побудованих форм на зіставленні, порівнянні.
Наприклад, до дівчини в Україні зверталися такими словами:  зіронько, голубонько, серденько, любонько, зоре моя, берізонько, квіточко, горличко тощо.
2.    Дуже схожим до родинних стають звертання за часів Київської Русі. Тут зустрічаємо братці, братія, діти мої, батьку та інші. Козаки також широко використовували звертання товаришу і товариство, пане-брате.
3.    Після встановлення радянської влади в Україні всі прийняті в нашому суспільстві форми звертання було скасовано  й замінено  словом  товариш. Але будь-кого товаришем ( другом, однодумцем, щирим приятелем,  спільником) не назвеш. Для цього в нас здавна існують слова пан, пані, панна, добродій, добродійка.
4.    Залежно від значення та номінативних якостей виділяються власне звертання й риторичні звертання.
Власне звертання розраховані на реакцію того, до кого спрямоване мовлення. Вони використовуються в офіційно-діловому стилі, в публіцистичних та художніх текстах, у листуванні й розмовній мові. Можуть бути емоційно нейтральні, а можуть набувати яскравого емоційного забарвлення. Це залежить від того, до кого звертаються.
5.    Риторичні звертання не розраховані на відповідь, бо в ролі об’єкта таких звертань, крім назв людей, виступають назви всіх інших живих істот, імена історичних осіб, назви явищ природи, будь-яких абстрактних та конкретних понять. Риторичні звертання є стилістичним засобом для емоційного напруження стосовно подій, для вироблення в читача чи слухача певного ставлення до зображуваного.
Верни до мене, пам’яте моя!
Нехай на серце ляже ваготою
Моя земля з рахманною журбою,
Хай сходить співом  горло солов’я
В гаю нічному.
(В. Стус)
Звертання, яке стоїть на початку або в кінці речення, виділяється в усному мовленні невеликою паузою, а на письмі комами. Якщо інтонація звертання на початку речення оклична, воно виділяється знаком оклику, наступне слово пишеться з великої літери. Наприклад: Київ мій, ти у серці завжди (В. Сосюра). Мамо! Яка ти гарна.

9.      Вчитель. Як ви вважаєте, якою повинна бути форма звертання до батьків? У давнину в українських родинах діти зверталися до батьків на «ви». Подекуди ці форми звертання збереглися у селах? Як ви до цього ставитеся?
• Складіть два речення зі словом «мама» чи «батько», щоб у першому випадку це слово виступало підметом, а в другому – звертанням.
"Хвилинка духовності".
Добре, коли все так, як ми хочемо: сонечко сміється, всі здорові, друзі щирі, у щоденнику - найвищі бали.... А якщо щось не так - ми подумки чи вголос звертаємо свої слова-прохання в молитві до Всевишнього, Матері Божої, Ангелів-охоронців. Яку молитву ми знаємо усі? ("Отче наш!"). У цьому святому слові теж є звертання. Назвіть його. І подумки попросіть Господа про те, що для кожного з вас зараз важливо. З давніх часів різні народи повязували метеликів з найвищими таїнами. Християни вірять, що метелики приносять радість, щастя. Напишіть свої звертання на метеликах і прикріпіть їх до Богородиці-мови. І пам'ятайте, що вам є до кого звернутися і в щасті, і в радості.
10.   Творче конструювання
         Скласти 5–6 речень зі звертаннями до однокласників, до батьків, до знайомих і незнайомих людей на тему «Ваше ставлення до знань рідної мови». Використовуючи формули мовного і мовленнєвого етикету
 Шановний, вельмишановний, любий, дорогий, поважний, коханий.
 Скласти речення, щоб звертання були на початку, в середині та в кінці речення. Визначити вид звертань за будовою.
VІІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Метод « Точка зору ».
* Чи всі звертання мають форму Кл.в.?
* Як пояснити, чому в речення « Повій, вітре, на Вкраїну, де покинув я дівчину» слово вітер має форму Кл.в.? Це ж неістота. ( У художньому мовленні Кл.в. може використовуватися як стилістичний засіб риторичного звертання до предметів – явищ природи, узагальнених понять із метою персоніфікації ( одухотворення ) їх ).
* Чим відрізняються форми іменників у Н.в. і Кл.в. від інших іменників?
( Іменники у цих відмінках уживаються без прийменників ).
* Чим відрізняється звертання від підмета? ( Звертання не є членом речення ).
* На яке ставлення до адресата мовлення вказує вживання займенника ти в ролі звертання? ( Зневажливе, панібратське ).
* Чи можна звертатися до старшої людини на ти?
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ.
1.      Творча робота в групах «Два – чотири – усі разом»
Використавши ключове слово «звертання», скласти сенкан.



Звертання –
поширені, непоширені,
вивчаємо, аналізуємо, усвідомлюємо.
Граматичне вираження – кличний відмінок,
ускладнюють речення.

Звертання –
захоплюючі, милозвучні,
урізноманітнюють, прикрашають, заспокоюють,
незамінне джерело радості спілкування,
риторичні фігури.


2.      Визначення навчальних досягнень учнів із теми і стимулювання успіхів у конкретній навчальній діяльності. Самоаналіз здібностей, отриманих у процесі засвоєння теми.
Рефлексія (учні мають відзначити («+») відповідну колонку).
Моє ставлен­ня до пропонованого зав­дання
Робота з теоретичним матеріалом
Дослідження

Конструю-вання
"Хвилинка духовності"

Підсумок
Корисно





Було цікаво





Пізнавально





Як завжди





Не зрозуміло





Сумно






VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
1. Виписати поетичні рядки із звертаннями. Вказати автора слів.
2. Записати 12 прислів’їв або приказок про силу слова.
3. Виписати рядки з українських народних пісень, у яких є звертання.
4. Виконати вправу 302, опрацювати теоретичний матеріал ст.. 182-183.




Додаток

Повторення форми кличного відмінка у іменниках
Кличний відмінок
Тверда група
основа на тверд. приг.
М'яка група
основа на м'який приг.
Мішана група
основа на шипляч. приг.
I відміна
мамо
-е, -є, -ю
земле, мріє, донюпестлива форма
душе
II відміна
-у, -е
сину, другже
-ю, -е
місяцю, Боже але Господи
-у,-е
Михайловичу, школяре
III відміна
любове, радосте але мати або мамо
IV відміна
-а, -я
курча, плем’я
У кличному відмінку однини іменників твердої групи приголосні г, к, х у кінці основи чергуються з ж, ч, ш (друг — друже, чоловік — чоловіче, горіх — горіше).





Немає коментарів:

Дописати коментар

Ми йдемо в 10 клас